visdief

 

Even voorstellen

Portret
Jan de Reus (Scheveningen - 1957)

 

Als geboren en getogen Scheveninger ben ik als jongetje al geïnteresseerd in alles wat met de zee en varen te maken heeft. Mijn vader was haringvisser van beroep evenals mijn beide grootvaders. Ook ik had de ambitie om te gaan varen. Toen ik de leeftijd had bereikt dat ik als ‘prenter’ (een Scheveningse uitdrukking afkomstig van het Engelse woord ‘apprentice’ – leerling) met mijn vader een reisje mee naar zee zou mogen was hij helaas al gestopt met varen. Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje en de SCH4 Leon (zie foto's). Uiteraard ben ik de eerste reis flink zeeziek geweest maar dat mocht de pret niet drukken. Het was voor mij een avontuur: motor kapot gedraaid op volle zee en vervolgens op sleeptouw naar de haven; zonder radar in de mist varen; stakelvuur maken met opgeviste munitie, meegedaan aan een staking van de vissers waarbij de haven van Scheveningen werd geblokkeerd. Een leuke en voor mij inspirerende ervaring waar ik nog steeds met plezier aan terugdenk.

SCH9 Arendje SCH4 Leon
SCH9 Arendje
SCH4 Leon

Op advies van mijn vader ben ik uiteindelijk niet naar de hogere zeevaartschool gegaan maar heb ik na de middelbare school HTS Elektrotechniek gedaan. Na het diploma te hebben gehaald moest ik in militaire dienst en had ik het geluk om bij de Marine als reserve officier het land te mogen dienen. Kon ik toch misschien varen en dat is me uiteindelijk ook gelukt. Ik heb in 1983 gevaren op het fregat Hr. Ms. De Ruyter, destijds het vlaggenschip van de Koninklijke Marine. Een bijzondere ervaring waar ik al snel zeebenen kreeg want op mijn eerste reis voor de kust van Schotland kregen we een zeer zware storm te verduren (windkracht 12). Die plek voor de Schotse kust had de toepasselijke naam: 'Devils Hole'! Het waaide er zo hard dat onze navigatieradars (Decca) niet meer konden draaien. De eetborden vlogen door de longroom. Als gevolg van de storm liepen we nogal wat schade op en moesten daarom na terugkeer in Nederland naar het droogdok in Amsterdam om de schade te repareren (zie foto). Een memorabele eerste reis! 

HrMs De Ruyter
Hr. Ms. De Ruyter in het droogdok in Amsterdam (1983)

 

Later dat jaar heb ik nog een hele mooie reis gemaakt naar de Middellandse Zee en zijn we o.m. via de Bosporus naar de Zwarte Zee gevaren voor een bezoek aan Roemenië dat toen nog achter het ijzeren gordijn lag. Een heel bijzondere ervaring vond ik ook het meevaren aan boord van een onderzeeboot. Dat is een heel aparte wereld met eigen gewoontes en een zeer professioneel ingestelde bemanning. Een onderzeeboot-man kent maar 2 soorten schepen: Subs en Targets!

In 1986 heb ik de Marine vaarwel gezegd en ben vervolgens als IT-er bij een bank gaan werken. Een heel andere wereld dan die van de Marine. De interesse voor de zee is echter gebleven. Een aantal jaren geleden ben ik op advies van mijn vrouw begonnen met schilderen en het mag geen verrassing zijn dat de schilderijen allemaal de zee en wat daarop vaart als thema hebben.

Ik heb geen schilderlessen gevolgd maar heb met behulp van wat boekjes en voorbeelden mijn eigen weg gezocht. In het begin waren de schilderijen nog onbeholpen maar gaandeweg worden ze beter. Ik krijg regelmatig positieve reacties op mijn schilderijen en dat is natuurlijk leuk om te horen. Vooral als het reacties zijn van mensen die op het betreffende schip hebben gevaren. Voor mij is het een uitdaging om de schepen zo goed mogelijk te laten lijken. Ik maak daarbij graag gebruik van het vele fotomateriaal dat op het internet beschikbaar is.

Jan de Reus